Fag: Matematik
Brøker
4. - 7. klasse
Ved skolen
Ca. 15-20 minutter
Hele året
Franciska Krohn Tøgern
Arbejde med brøker
Del 1: Eleverne skal gå på jagt i skolegården efter brøker, gerne 2 og 2. Eleverne skal skrive brøkerne ned på kopiarket. F.eks. Står der 35 cykler, er der 7 af dem som har cykelkurv på. Dvs. der skal skrives ”7/35 cykler” på deres kopiark.
Del 2: I anden runde, skal eleverne finde og skrive brøker, men ikke hvad de dækker over. Herefter skal eleverne bytte kopiark, og de andre skal nu finde brøkerne.
Kopiark:
http://detstoreklasselokale.dk/wp-content/uploads/2024/11/Gaa-paa-jagt-efter-broeker.pdf
Aktiviteten kan varieres ved ændre på antallet af ærteposer eller på dartskivens udformning. Nogle børn vil allerede i 1. kl. kunne arbejde med en skive hvor der både er 1000, 100, 10 og 1 på skiven. I ældre klasser kan man i stedet for en skive med hele tal, lave en med brøker. På den måde kan sværhedsgraden justeres betydeligt.
http://detstoreklasselokale.dk/wp-content/uploads/2023/06/10er-dart-matematikleg.pdf
Det store klasselokale er en del af udeskoleindsats i Dragør kommune på tværs af tre skoler, ungdomsskole og kulturinstitutioner.