Målestoksforhold

Eleverne skal arbejde med målestoksforhold

Fælles gennemgang om forskellige slags målstoksforholde og tilgange til måling. 

  1. Vis eleverne eksempler på måling af målestoksforholde.
  2. Introducér eleverne til dagens opgave:
    – Tag jeres mål af siderne på jeres værelse og dividere med 10 
    – I har nu fået forholdet 1:10 – hvad betyder det?
    – Indtegn jeres værelses grundflade i GeoGebra, i forholdet 1:10
    – Indtegn jeres møbler, dør og vindue på værelset
    –  Tag et screenshot af jeres konstruktion og upload det i det vedhæftede docs “Mit værelse” i classroom, hvor du fandt denne vejledning
    – Forklar jeres værelses størrelse og indretning ud fra jeres konstruktioner i GeoGebra, til hinanden.
    – NU skal I ud og måle jeres værelser op i grupperne. Vise hinanden, hvor jeres seng står osv. Og få en fornemmelse af, hvor stort/småt jeres værelse egentlig er. Og sammenligne dem. I får kegler/toppe til at sætte hjørnerne af. 
  3. Tilbage i klassen.

Vejledning – Konstruktion af værelser i GeoGebra.pdf

  • Toppe/kegler
  • Målebånd.