Haiku digte
- Fag: Matemaik
- Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal
- 2. – 4. klasse
- Ved skolen
- En time
- Hele året
- Helen Kock
Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal.
Børnene skal arbejde hovedregning og regnestrategier inden for plus/minus/gange.
Aktiviteten tager udgangspunkt i, at børnene har strategier for plus/minus/gange.
Har børnene ikke tidligere spillet levende stratego gennemgås reglerne i klassen.
Regnestratego spilles ved, at klassen deles i to hold.
Hvert hold har en kaptajn, (de første gange man spiller, kan det med fordel være en voksen). Kaptajnerne står i hver deres ende af skolegården/banen, og udleverer et kort med et regnestykke (find under ”Grej”) til hver spiller. Spillerne må ikke bytte kort indbyrdes.
Børnene skal nu fange en spiller fra det andet hold og sammenligne regnestykkerne. Den spiller, som har regnestykket med det højeste resultat, har vundet. Taberen afleverer sit kort til vinderen, og skal tilbage til sin kaptajn og have udleveret et nyt kort for at komme med i spillet igen.
Den spiller som har vundet et kort skal på samme måde aflevere det vundne kort til sin kaptajn, før han/hun kan spille videre. Fanger man en spiller, hvor resultaterne på de to kort er lige store, bytter spillerne kort.
Ud over kortene med regnestykkerne på, er der et kort med et billede af en lommeregner, som er vinderkortet. Det gælder for holdene om at finde frem til modspillernes vinderkort. Når det er fundet har holdet vundet spillerunden.
Sådan gør du (Inde, ude, inde):
https://www.high-endrolex.com/4Del børnene i to grupper og find en kaptajn for hver gruppe. Kaptajnen går sammen med holdet til basen og uddeler et kort til hver spiller. Når alle spillere har et kort sættes spillet i gang. Når det lykkedes et hold at finde frem til modspillernes vinderkort (kortet med billede af en lommeregner), har de vundet og spillerunden er slut.
Som afslutning på aktiviteten taler I om, hvilke regnestykker der var lette/svære. Spørg, om der var nogle gange, hvor man kunne se, hvem der havde vundet, uden at man behøvede at regne stykkerne ud.
Variation
Aktiviteten kan varieres på mange måder ved at ændre spillekortene. Spil f.eks. med brøker, decimaltal eller romertal. I de helt små klasser kan man spille med tallene 0 – 20 eller med prikker som børnene skal tælle.
I stedet for at spille med et vinder kort kan man spille på tid, eller spille indtil et af holdene ikke har flere kort tilbage.
Spillekort med valgte regningsart.