Tal-salat

Eleverne skal arbejde med areal

Eleverne kan beregne arealet af simple plangeometriske figurer – og de kan beregne arealet af komplekse figurer. De lærer om de vigtige begreber i plangeometri og kan forklare hvad de betyder

Legen tager udgangspunkt i, at deltagerne har forståelse for de tal, som læreren har udvalgt til legen (man kan vælge at spille med et-cifrede tal, flercifrede tal eller brøker alt efter deltagernes alder).

Tal med børnene om, hvordan de kan beskrive et tal, inden legen sættes i gang.

Deltagerne står i en rundkreds, evt. markeret af et reb. Hver deltager får udleveret et kort hvorpå der står et tal (det kan være et tal med et ciffer, et flercifret eller en brøk).

En deltager har ikke noget kort og står i midten af kredsen.

Deltageren i midten kommer nu med et udsagn, hvorefter de deltagere, og som har et tal der svarer til udsagnet, skal bytte plads hen over midten.

Eksempelvis kan deltageren i midten sige: “Alle dem der har en brøk, der er større end en halv”.

Personen i midten forsøger at fange dem, der bytter plads. Bliver man fanget skal man aflevere sit kort og gå ind i midten som den nye fanger.

Kort med tal på og evt. et reb til at markere banen.

Aktiviteten kan ved at ændre på de kort deltagerne får udleveret.

Den samme aktivitet kan laves med geometriske figurer.