Samarbejde med andre elever i klassen. Fremstilling (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde enkle tekster med billeder og skrift
-Vidensmål: Eleven har viden om sprogets opbygning i ord og sætninger
Fortolkning (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
-Vidensmål: Eleven har viden om enkel poetisk sprogbrug og billeder
Fremstilling (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende
-Vidensmål: Eleven har viden om ordforråd og sproglige valgmuligheder.
Elever skal have kendskab til forskellige ordklasser
Mic efter Mac
Eleverne deles ind i par. Den ene elev er Mic den anden er Mac. Læreren siger kommandoer, som Mic og Mac skal gøre. Fx ”Mic ved siden af Mac” Når der er sagt en kommado skal den udføres. Derefter løber eleverne rundt mellem hinanden (evt. med musik). Når musikken stoppes finder eleverne deres makker og der siges en ny kommando. Sådan gentages legen. Bagefter er det oplagt, at eleverne formulerer nogle kommandoer, som læreren kan bruge næste gang.
Udvidelse: Når eleverne kender aktiviteten, kan én elev sige kommandoerne.
Aktivteten kræver god plads. Den kan både laves ude eller ind og gerne i en gymnastiksal/hal el.lign. Kommandoer: Mic under Mac Mac bag ved Mic Mac over Mic Mic foran Mac Mac under Mic Mac ved siden af Mic Mic rundt om Mac Mic over Mac Mac foran Mic
Sammensatte ord:
Hvad er en krokofant?
Popcorn
Levende Domino
Navneord:
Fangeleg med
navneord
Skøre historier
Udsagnsord:
Tælle-trold
Levende memory
Gøre-historier
Tillægsord:
Jeg er et dyr, hvilket dyr er jeg
Fisk med tillægsord
Flere ordklasser på spil
Stop-dans med navneord, udsagnsord og tillægsord
Stop-dans med tillægsord
Stop-dans med udsagnsord
Stop-dans med sammensatte ord
Land og by
Det store klasselokale er en del af udeskoleindsats i Dragør kommune på tværs af tre skoler, ungdomsskole og kulturinstitutioner.