Samarbejde med andre elever i klassen. Fremstilling (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan udarbejde enkle tekster med billeder og skrift
-Vidensmål: Eleven har viden om sprogets opbygning i ord og sætninger
Fortolkning (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
-Vidensmål: Eleven har viden om enkel poetisk sprogbrug og billeder
Fremstilling (1.-2. klasse)
-Færdighedsmål: Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende
-Vidensmål: Eleven har viden om ordforråd og sproglige valgmuligheder.
Elever skal have kendskab til forskellige ordklasser
Tælle-trold
I denne aktivitet arbejdes der med udsagnsord igennem bevægelse. Alle sætter sig på huk i den ene ende af banen. Alle klapper på jorden med begge hænder og siger ”1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,11,12 der var en trold” ” det var en hoppe trold”. Derefter hopper alle ned i den anden ende af banen. I starten kan læreren vælge udsagnsordet til trolden, men når eleverne er klar til det, så lad dem vælge, hvilken slags trold det skal være-
Banen: Aktiviteten kan laves alle steder med et afgrænset område fx fra en væg i skolegården til den anden. Der skal gerne være ca. 20 meter til at løbe på.
Levende memory
Klassen deles op i par. Et par bliver valgt til at være spillerne og de andre er brikkerne. Spillerne går væk fra gruppen, til et sted, hvor de ikke kan se de andre.
Parrene/brikkerne vælger nu et udsagnsord, som de vil vise. Fx at løbe (de forskellige par skal have forskellige udsagnsord). Eleverne vælger derefter en bevægelse, som viser deres udsagnsord (Alle bevægelser skal kunne laves på stedet).
Når alle par har valgt et ord og en matchende bevægelse, blander de sig. Spillerne kommer ind og skal nu spille memory og finde stik. Den første spiller går hen til en elev/brik og trykker på elevens arm. Når der er trykket, begynder denne elev at gøre sin bevægelse. Derefter vælges den anden brik på samme måde.
Der er stik, når spillerne finder to brikker med samme bevægelse. (Stikket går ud af legen og ser på). Hvis man ikke finder to ens, stopper eleverne med deres bevægelse og næste spiller kan gå i gang med at finde et stik.
Udvidelse: Når eleverne kan legen, udfordres de til, at spilleren og parret skal bøje deres udsagnsord, inden det tæller som et stik. (fx at løbe, jeg løber, jeg løb, jeg har løbet).
Gøre-historier
Eleverne skal i små grupper lave gøre-historier. Historierne skal skrives i kladdehæfte og senere læses de op for klassen, som agerer efter historien. Læreren starter med at læse en historie op for eleverne. Hver gang der nævnes et udsagnsord, skal eleverne rejse sig fra deres pladser og gøre det fx ”Alle børnene hoppede på hoppeborgen” Alle elever hopper på stedet.
Kilde:
Navneord:
Fangeleg med
navneord
Skøre historier
Forholdsord:
Mic efter Mac
Sammensatte ord:
Hvad er en krokofant?
Popcorn
Levende Domino
Tillægsord:
Jeg er et dyr, hvilket dyr er jeg
Fisk med tillægsord
Flere ordklasser på spil
Stop-dans med navneord, udsagnsord og tillægsord
Stop-dans med tillægsord
Stop-dans med udsagnsord
Stop-dans med sammensatte ord
Land og by
Evt. kegler til at afgrænse banen.
Det store klasselokale er en del af udeskoleindsats i Dragør kommune på tværs af tre skoler, ungdomsskole og kulturinstitutioner.