Eleven har om viden chance-begrebet. Sandsynlighed.
Gennemgå evt. legen inden i går ud.
Marker en bane på ca. samme størrelse som en badmintonbane (hvis der er mange deltagere, gøres banen større).
Deltagerne deles i to hold, som tager plads bag hver deres baglinje. I midten sættes de tolv kegler i korrekt rækkefølge, hver anden kegle lægges ned.
Det ene hold har til opgave at vælte alle kegler, mens det andet hold skal rejse dem alle.
Deltagerne fra de to hold skiftedes nu til at slå med de to terninger.
Slår man en 4er og en 3er, kan man enten vælte/rejse kegle nummer 4,3 eller 7 (fordi 3 + 4 = 7).
Det hold der først får væltet/rejst alle kegler har vundet.
Tal om hvilke kegler der var hhv. lettest og sværest at få væltet/rejst, og hvorfor.
De fagligt stærke elever kan regne ud hvor stor sandsynlighed der er for at vælte/rejse de forskellige kegler.
Kegler der er nummereret med tallene 1 – 12.
Terninger.
Evt. kridt til at afmærke
banen.
Man kan vælge at spille på tid fremfor med at vinderen findes ved at alle kegler er
væltet/rejst.
Det store klasselokale er en del af udeskoleindsats i Dragør kommune på tværs af tre skoler, ungdomsskole og kulturinstitutioner.