Kløver-matematik

Eleverne skal arbejde med optælling og måling.

 

Eleverne skal have kendskab til måleenheder og registrerings-strategier. 

Undersøg, hvor mange kløvere, græsstrå
eller anemoner, der er på et lille areal.

  1. Saml eleverne i en halvcirkel. Brug enten siddeunderlag eller et tov.
  2. Vis eleverne eksempler på, hvordan man afgrænser et areal og tæller antal planter. 
  3. Introducér eleverne til dagens opgave:
    – I skal arbejde 2 og 2 med opmåling og registrering.
    – Udlevér en areal-form, et registreringsark og en blyant.
  4. Tilbage i klassen skal I nu undersøge jeres registreringer. Er der forskel på, hvor mange planter, der er i de små areal-forme frem for de store osv.

Kløver-matematik Skabelon med overblik over areal, antal og noter

  • Rammer til at afgrænse et område (areal-forme)
  • Blyant
  • Registreringsark