SPEJLING I DET FRIE

Eleverne skal arbejde med måling og dataindsamling. Eleven får viden om længde, tid og vægt 

Eleverne skal have kendskab til centicubes og måling. Hvor lang er én centicubes? Og hvordan måler man noget?

Undersøg, hvor lang en snegl er, hvor mange
centicubes går der på en grankogle og
hvad måler fx 10 cm?
 

  1. Saml eleverne i en halvcirkel. Brug enten siddeunderlag eller et tov.
  2. Vis eleverne jeres (nogle I har arbejdet med i forvejen?) centicubes og tal kort om, hvordan I har brugt dem i klassen.
  3. Introducer Introducér eleverne til dagens opgave:
    – 2 og 2 skal eleverne finde ting i naturen, som de kan måle med deres centicubes.
    – Alle skal notere, hvad de har fundet og dets mål. Tegne eller skrive.
  4. Inddel eleverne i grupper, udlever 10 centicubes til hvert hold og send dem afsted.
  5. Afslut aktiviteten i halvcirklen, hvor eleverne kan komme med bud på, hvad de har målt.
  6. Tilbage i klassen samler I I elevernes resultater og sammenligner dem.
  • Centicubes
  • Notesbøger og blyanter
  • Syngeskål(Hvad er det, og hvordan bruges det?)
  • Siddeunderlag eller et langt tov