Formålet er at bevidstgøre eleverne om deres og samfundets opfattelser af naturen. Hvordan synet på natur er med til at afgøre, hvordan vi forholder os og handler ift. den.
Produkter / mål:
Tid: Flere timer før naturbesøget, der fx kan ligge på en flexdag. Flere timer efter besøget.
Materialer:
Roller / opgaver:
I denne gengivelse af forløbet er der to voksne på tur med en klasse på en flexdag, en dansklærer og en udeskolevejleder. De har haft møder sammen til at forberede og aftale opgave-fordeling m.v.
Der er oprettet et fælles dokument på Drev til at skrive aftaler, opgaver og planer i.
Både før og efter den fælles dag med naturbesøget har dansklæreren opgaven med at varetage undervisningen i forløbet, så eleverne oplever en tydelig hjem-ude-hjem sammenhæng, altså at elementerne i udeskole-forløbet har forbindelser til hinanden.
Hvem | Opgave | Status |
Vejleder |
| Papiret er klart. Sende som pdf til elever for oplæsning. |
Lærer |
| Har kort snakket natursyn med 4.a – klar til undervisning i hhv. Grantræet og Du skal plante et træ |
Fælles | Næste møde: 6/9 9.00. Status-opdatering og nærmere planlægning af turen og flexdagen. |
Plan for forløbet Læreren gennemgår grantræet med 4.a i uge 36 (det tidlige efterår er velegnet, andre tidspunkter kunne også virke).
Flexdagen: 8.00-10.00: Klassen deles i to grupper. Vejlederen taler natursyn med klassen, mens dansklæreren gennemgår Piet Heins ‘Du skal plante et træ’. Herefter bytter vi.
10.00-11.30 Grushullerne – Vejlederen fortæller om Grushullerne.
Eleverne går på opdagelse, finder deres genstande til deres fortælling og fotograferer dem med deres mobiler.
11.30 – 12.30: Vi spiser derude
12.30 – 14.00: Hjemme på skolen igen. Eleverne begynder på deres fortælling, Chromebooks booket.
Vejlederen om natursyn 45 min:
Vejlederen i Grushullerne:
Hjemme efter tur:
Ideer til plot:
Andet
Link: Natursyn – dig og natur
Det store klasselokale er en del af udeskoleindsats i Dragør kommune på tværs af tre skoler, ungdomsskole og kulturinstitutioner.