Stikbold med ordklasser

Eleverne får/træner deres kendskab til forskellige ordklasser. 

Aktiviteten kan differentieres fra elev til elev. Nogle elever kan fx. bøje ordene.

Læs forskellige haiku-digte højt, og tal om dem. Gennemgå reglerne for et haiku-digt.

Et japansk haiku-digt består af 17 stavelser, fordelt over tre linjer med hhv. 5, 7, og 5 stavelser pr. linje. Et haiku-digt skal indeholde en natursansning, det skal henvise til en specifik begivenhed, og være skrevet i nutid.

  1. Eleverne spiller stikbold på et afgrænset område – gerne med flere bolde.

  2. Når eleverne bliver skudt skal de ud til læreren, for at blive genoplivet. Her får de et danskfagligtspørgsmål om ordklasser. Fx: Hvilken ordklasse hører “glad” til? Eller nævn et navneord.

  3. Aktiviteten kan differentieres fra elev til elev. Nogle elever kan fx. bøje ordene.

Papir, blyanter og skriveunderlag til når børnene skal lave skitser.